På aftonbladet.se så skriver Anders Lindberg om att man borde beskatta Sveriges lyxbåtar på temat att skattesystemet i Sverige är riggat.
Han har läst Transportstyrelsens Båtlivsundersökningen ifrån 2015 och där funnit att det finns 27 900 båtar (sidan 26) som är 10 meter eller längre. Så stora båtar kan ha ett värde på flera miljoner och borde beskattas tycker Anders Lindberg.
Vad Anders Lindberg har missat är att det vid otaliga tillfällen har utretts och föreslagits en båtskatt. Ingen gång har frågan ens varit nära ett beslut då skatteunderlaget är för litet. Det är helt enkelt inte värt att beskatta alla dessa "lyxbåtar" som Anders Lindberg tycks veta finns där ute i hamnarna.
En enkel sökning på Blocket på båtar större än 38 fot (drygt 11 meter) ger att man får bläddra väldigt många sidor framåt bland de 328 båtar som annonseras ut i Sverige just nu innan priset kommer upp i en miljon. Värt att notera är då också att det nästan enbart är nya båtar som återförsäljare annonserar ut. Och då har vi ändå inte tagit med alla båtar mellan 10 och 11 meter vilket är en klar majoritet av de 27 900 båtarna som Anders Lindberg vill beskatta.
Hur båtbeskattningen skulle gå till utifrån ett båtregister är också en spännande fråga. Skall båtar beskattas efter sin längd och oavsett skick? Eller skall de värderas varje år och beskattas utifrån sitt aktuella värde?
I Sverige finns det med stor säkerhet inte fler än 2000 båtar som går att sälja för mer än en miljon idag. Räknar vi 2 MSEK i snitvärde på dessa båtar och en skatt på 2% av värdet per år (markant högre än fastighetsskatten) så skulle detta ge 80 MSEK per år i ren skatteintäkt. Förvisso en hel del pengar men kostnaden för Skatteverket att hantera den skatten skulle med extremt stor säkerhet vara mycket högre. Och varför skall båtar beskattas med en högre skattesats än lyxvillor?
I Sverige finns det en kvarts miljon husvagnar och närmare 100 000 husbilar. Varför skall dessa inte lyx-beskattas på samma vis om nu rörligt-fritidsboende skall beskattas. Det är här det finns ett skatteunderlag som skulle kunna generera en intäkt till staten.
Anders Lindberg tar också upp frågan om ett båtregister. Ett sådant har vi haft mellan 1988 och 1993. Det kostade enormt mycket mer än det smakade och lades därför ner. Det togs ett beslut om att återinföra båtregistret 1995 men därefter har det gått 21 år utan att någon har kunnat ta fram ett förslag på hur ett register skall kunna återinföras och vara användbart och inte kosta mycket mer än det smakar.
Inte ens försäkringsbolagen är intresserade av att driva frågan om ett frivilligt båtregister för att om möjligt underlätta eftersökning av stulna båtar. Det stjäls helt enkelt för få båtar i Sverige för att det skall finnas ett behov av ett sådant register. Dessutom är det små båtar som stjäls som är lätta att transportera och går snabbt att avyttra. Antal stölder av stora lyxbåtar är totalt försumbart.
Nu är jag seglare så jag talar så klart i egen sak. Jag är dessutom delägare i en båt som jag hoppas är värd mer än en miljon kronor idag men där marknaden inte säkert håller med.
Jag är naiv, jag vet, men jag tycker ändå att man som journalist borde kunna lyfta blicken lite högre innan man skriver en ledare i syfte att väcka debatt.
Senaste kommentarerna